Priv.-Doz. Dr. A. Rainer Jordan: Internationale Forschung zur Mundgesundheit

#1 von carlos , 03.06.2011 23:08

Priv.-Doz. Dr. A. Rainer Jordan wurde von der weltgrößten Vereinigung von Zahnärzten zum International Director der Forschungsgruppe Epidemiologie und Versorgungsforschung gewählt

Die weltgrößte Vereinigung von Zahnärzten, die International Association for Dental Research(IADR), hat Priv.-Doz. Dr. A. Rainer Jordan von der Universität Witten/Herdecke zum International Director der Forschungsgruppe Epidemiologie und Versorgungsforschung gewählt. Mehr als 12.000 Mitglieder zählt die IADR, die sich aus verschiedenen Forschungsgruppen zusammensetzt, die damit die wichtigste Organisation für Forschung zur Mundgesundheit weltweit darstellt.



Jordan hat – noch als Studierender - ein Hilfsprojekt zur Zahngesundheit in dem westafrikanischen Staat Gambia (mit)gegründet und betreut es auch heute noch: Weit weg von der Hauptstadt Banjul müssen die Menschen immer noch tagelange Fußmärsche unternehmen, wenn sie Zahnprobleme haben. Das Projekt bildet Zahnärzte und Helfer aus, heute geht es aber auch um die Frage, wie sich die Zahngesundheit in einem Entwicklungsland unterscheidet von der in den Industrieländern.



Außerdem arbeitet Jordan seit den 1990er Jahren an dem Thema HIV und Zahnbehandlung. „In den 80er Jahren hatten viele Zahnärzte Angst vor einer AIDS-Ansteckung, aber sie waren auch die ersten, die eine Infektion an der Veränderung der Mundschleimhaut feststellen konnten. Damals ging es vor allem um Aufklärung“, berichtet Jordan. Heute haben sich die Probleme mit den neuen Behandlungsarten geändert: „HIV-Patienten bekommen heute einen Medikamenten-Cocktail, den sie täglich einnehmen müssen. Die haben Nebenwirkungen auch auf die Mundschleimhaut und das Zahnfleisch. Dazu gibt es zurzeit nur wenig Forschung.“



Die aktuellste Forschung betreibt Jordan zusammen mit den Augusta-Kranken-Anstalten in Bochum. Darin geht es um Frauen, die nach einer Brustkrebsoperation Behandlungen mit Chemo- oder Strahlentherapie bzw. Hormonhemmern auf sich nehmen müssen. „Auch da gibt es massive Beschwerden beim Kauen. Zahnfleisch und Mundschleimhaut sind entzündet, die Patienten, die eh schon unter Appetitlosigkeit leiden, können nicht mal schmerzfrei kauen. Aber niemand weiß, welcher Wirkstoff dafür verantwortlich ist. Wir wissen auch nicht, wie sich die Effekte der einzelnen Behandlungen, die in kurzer Zeit aufeinander folgen, gegenseitig beeinflussen. Außerdem wird der Speichelfluss durch die Behandlung geringer, das wiederum begünstigt Karies und Parodontitis“, beschreibt Jordan die aktuelle Forschungsarbeit, die erst 2013 abgeschlossen sein wird.



Er kann es nur vermuten, aber offenbar haben diese Arbeiten die Mitglieder der Gruppe veranlasst, ihn in die Position eines Internationalen Direktors der Forschungsgruppe zu wählen. „Da wird immer ein Amerikaner und ein Vertreter aus dem Rest der Welt bestimmt. Nun bin ich es für drei Jahre“, freut er sich über die Wahl.



Weitere Informationen bei Priv.-Doz. Dr. A. Rainer Jordan, 02302/926-607, rainer.jordan@uni-wh.de

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RE: Priv.-Doz. Dr. A. Rainer Jordan: Internationale Forschung zur Mundgesundheit

#2 von carlos , 04.06.2011 01:30

Community Dent Oral Epidemiol. 2011 Apr;39(2):164-70. doi: 10.1111/j.1600-0528.2010.00574.x. Epub 2010 Oct 5.
Class III atraumatic restorative treatment (ART) in adults living in West Africa--outcomes after 48 months.
Jordan RA, Hetzel P, Franke M, Markovic L, Gaengler P, Zimmer S.
Source

Department of Propaedeutic Dentistry, Faculty of Health-Dentistry, Witten/Herdecke University, Alfred-Herrhausen-Strasse 50, Witten, Germany. andreas.jordan@uni-wh.de
Abstract
OBJECTIVES:

This observational study assessed the effectiveness of class III restorations using the atraumatic restorative treatment (ART) approach in permanent anterior teeth over a 48-month period.
METHODS:

Dental auxiliaries placed a total of 117 class III ART restorations in 2004, using a cosmetically improved glass-ionomer (Ionofil® Plus; VOCO, Cuxhafen, Germany), in 67 patients with a mean age of 27.3 years in the rural Jahali Health Center, The Gambia. Independent examiners evaluated the restorations after 24 and 48 months using the clinical ART evaluation criteria.
RESULTS:

Seventy-six of the restorations could be observed over 48 months in 51 patients. After 48 months, 53 of 76 restorations were classified as clinically acceptable (without or with minor intervention (repair) needed), and 23 restorations were classified as insufficient. There was no statistical difference in a clustered performance rating between restorations placed in central and lateral incisors (P=1.0).
CONCLUSIONS:

The adoption of the ART approach to class III caries cavities made restorative dental care in anterior teeth available in a West African region. The long-term performance was comparable to other studies. Longitudinal clinical studies with greater populations are required to substantiate these results.

© 2010 John Wiley & Sons A/S.

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RE: Priv.-Doz. Dr. A. Rainer Jordan: Internationale Forschung zur Mundgesundheit

#3 von carlos , 04.06.2011 01:44

J Public Health Dent. 2010 Summer;70(3):176-80.
Performance of atraumatic restorative treatment (ART) depending on operator-experience.
Jordan RA, Gaengler P, Markovic L, Zimmer S.
Source

Department of Operative and Preventive Dentistry, Faculty of Dental Medicine, University of Witten/Herdecke, Germany. andreas.jordan@uni-wh.de
Abstract
OBJECTIVES:

Oral health care is not of major interest in developing countries because of lack of infrastructure and professional manpower. Therefore, atraumatic restorative treatment (ART) was introduced by the World Health Organization to be performed by dental auxiliary personnel. The aim of this study was to evaluate the performance of ART depending on operator-experience in The Republic of The Gambia.
METHODS:

One hundred twenty-eight newly inserted restorations were followed up for 12 months using the clinical ART index in a prospective and blinded study design. The patients were randomly assigned to operators. The clinical performance was compared among three groups: trainees, experienced Community Oral Health Workers (COHW), and professional dentists. The difference in success rates was calculated at a 95 percent confidence interval.
RESULTS:

There was a statistically significant difference between trainees and dentists in performing leakage/gap-free one-surface restorations (P < 0.05). No significant differences were found between the two groups of auxiliaries (trainees versus experienced COHWs, P > 0.05). Finally, both groups--experienced COHWs and dentists--performed restorations not showing statistically significant differences (P > 0.05).
CONCLUSIONS:

For The Republic of The Gambia--especially for areas with underdeveloped medical infrastructure--training and assignment to perform ART can be recommended for auxiliary dental staff of Community Oral Health Workers.

PMID:
20149066
[PubMed - indexed for MEDLINE]

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The ART approach using glass-ionomers in relation to global oral health care.

#4 von carlos , 04.06.2011 01:48

Dent Mater. 2010 Jan;26(1):1-6.
The ART approach using glass-ionomers in relation to global oral health care.
Frencken JE.
Source

Department of Global Oral Health, Radboud University Nijmegen Medical Centre, College of Dental Sciences, P.O. Box 9101, 6500 HB Nijmegen, Nijmegen, The Netherlands. j.frencken@dent.umcn.nl
Abstract

Dental caries is the most prevalent non-communicable disease in the world. Its management in high-income countries over the last four decades has resulted in relatively low caries prevalence in child and adolescent populations. In low- and middle-income countries, caries management is virtually non-existent and this may lead to serious physical and mental complications, particularly in children. Toothache is predominantly treated by extracting the cavitated tooth. Absence of restorative oral care is partly due to the copying from high-income countries, of restorative treatment reliant on electrically driven equipment and often inappropriate for use in many low- and middle-income countries. Atraumatic Restorative Treatment (ART), which does not rely on electrically driven equipment, has yielded good results over the last two decades. ART uses hand instruments and high-viscosity glass-ionomers. Its introduction into public oral healthcare systems has been piloted in several countries. Initial short-term results show that the introduction of ART, using high-viscosity glass-ionomers, has increased the ratio of restorations to extractions. Moreover, the percentage of ART restorations in relation to the total number of restorations placed increased steeply after its introduction and has remained high. However, ART introduction faced a few barriers, the most important being high patient workloads and the absence of a constant supply of dental instruments and glass-ionomers. High-viscosity glass-ionomer has become an essential element in public oral healthcare systems, particularly in those operating inadequately.

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